Протиправні мотиви заявників - одна з причин зловживання правом на інформацію та звернення
Нещодавно ми розпочали інформаційну кампанію про так званий “паперовий тероризм” – направлення великої кількості запитів на інформацію до держорганів. Крім аналізу звернень, Офіс Омбудсмана спільно з партнерами створив “АНАЛІТИЧНИЙ ЗВІТ про результати опитування органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо зловживання конституційними правами на доступ до інформації та звернення”.
У ньому виокремили основні причини зловживань правом на інформацію та звернення:
- Недосконалість і застарілість законодавства про звернення громадян та доступ до публічної інформації;
- Протиправні мотиви запитувачів інформації чи заявників;
- Відсутність юридичної відповідальності та інших запобіжників цьому явищу.
Які ж основні та найпоширеніші види зловживань?
- Направлення значної кількості ідентичних за змістом звернень і запитів у короткий проміжок часу як від однієї особи, так і від різних осіб.
- Однотипність звернень до значної кількості адресатів. Як результат, трапляються випадки коли одне і те ж звернення розглядається одночасно багатьма органами.
- Подання звернень із проханням направити його до іншого адресата.
- Системне зловживання правом на усне звернення.
- Використання нецензурної, образливої лексики в тексті звернень.
- Зловживання правом розгляду звернення безпосередньо керівником органу влади та інші зловживання.
Як наслідок, щоб усунути цю проблематику необхідні зміни до законодавства, тому спільно з партнерами Офіс Омбудсмана вже працює над конкретними пропозиціями.
Джерело: Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини 2013-2024