Українською, будь ласка
Лише українською і на телебаченні, і на радіо, і в друкованих ЗМІ — саме такою має бути реклама з 16 січня 2021 року. Виняток — телерадіокомпанії закордонного мовлення та медіа, які мовлять однією або кількома офіційними мовами ЄС. Вони можуть поряд із державною розміщувати рекламу офіційними мовами Євросоюзу. Це стосується і друкованих ЗМІ, які видають мовами Європейського союзу.
«Значить Kyiv post, який виходить в Києві англійською, та інші схожі видання можуть на своїх шпальтах розміщувати рекламу англійською. Або так само, наприклад, коли на Закарпатті видають газету угорською, то там може бути реклама угорською мовою. Тобто, щодо газет, які виходять мовами країн Євросоюзу в законі про мову передбачений виняток. Вони можуть розміщувати у себе рекламу цими мовами», — говорить Олексій Кляшторний, координатор Руху «Українська Дія».
Вся інша реклама — лише державною. За порушення закону штрафуватимуть. Розмір стягнення — від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто приблизно від 3400 до 5100 гривень. Якщо ж це перше порушення, то виробник, розповсюджувач і замовник реклами отримають попередження. Виявлятиме порушників, зокрема, Нацрада з питань телебачення і радіомовлення.
Нагадуємо також і про Закон про мову, зокрема статті 28 та 32 про функціонування державної мови у сфері інформації та у сфері реклами.
Стаття 28. Державна мова у сфері інформації для загального ознайомлення
1. Інформація для загального ознайомлення (оголошення, зокрема ті, які містять публічну пропозицію укласти договір, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб’єктів господарювання, посадових, службових осіб підприємств або органів державної влади, органів місцевого самоврядування) подається державною мовою, якщо інше не встановлено цим Законом.
2. Інформація для загального ознайомлення може дублюватися іншими мовами відповідно до закону.
3. Вимоги цієї статті не поширюються на інформацію, яка розміщується за допомогою мережі Інтернет, крім випадків, визначених цим Законом.
Стаття 32. Державна мова у сфері реклами
1. Мовою реклами в Україні є державна мова.
2. У друкованих медіа, що видаються однією з офіційних мов Європейського Союзу, допускається розміщення реклами тією мовою, якою видається такий друкований медіа.
3. Мовою реклами на телебаченні і радіо є державна мова.
Мовою реклами, що розповсюджується телерадіоорганізаціями закордонного мовлення, телерадіоорганізаціями, які здійснюють мовлення однією або кількома офіційними мовами Європейського Союзу, поряд з державною мовою можуть бути офіційні мови Європейського Союзу.
Особливості використання в рекламі кримськотатарської мови, інших мов корінних народів, національних меншин України встановлюються законом щодо порядку реалізації прав корінних народів, національних меншин України.